Oriëntatie
Club MIDDEN BRABANT Ondernemingsnummer:
451.134.726 -
Staatsbladregistratie
19002/93 Bestuur
Historiek
6u van Leuven
Begijnenrit
Tabellen
Sponsors
Links
Historiek
1993:
Na verscheidene jaren actief te zijn bij andere clubs vonden een
viertal autosportfanaten elkaar en besloten, dat er nood was aan een
nieuwe autoclub in het Leuvense.
A.C.M.B. - Auto
Club Midden Brabant werd in september een
feit. De stuwende krachten achter deze club waren Mens Lowie;
voorzitter - Leys Wilfried;
secretaris - Rallypiloot Vannevel
Johan; peter v/d club – Walschaers
Robby; sponsor.
De doelstelling was
niet zozeer om een rally of rallysprint te organiseren maar eerder de
Rittensport te
promoten, een nog tamelijke onbekende tak van de
autosport, met als groot voordeel dat je deze kan beoefenen met je
dagdagelijkse auto.
ACMB
sloot aan bij PAK Vlaams Brabant en
VAS, eind 93 werd het bestuur versterkt met
Marc Meulemans
ondervoorzitter en Wim Wittockx
penningmeester.
1994: De
allereerste ACMB
rit vond plaats op 11/02/94 en was een initiatierit die bestond uit
vier delen van elk +/- 15km en zonder klassement en op 18 juni vond de
tweede initiatierit plaats en er volgde nog een 3de en een 4de.
Dat zelfde jaar werd
er ook een bestuursverandering doorgevoerd Marc
en Wim stopte en Robby
werd ondervoorzitter.
1995: Werd
een heel plezierig rittensport jaar, ACMB
richtte maar eventjes 7 ritten in
Toch werd er een
serieuze demper gezet op dit plezier; door een paar spijtige ongevallen
tijdens rally’s kwam de autosport in een negatief daglicht te staan
en kregen wij het steeds moeilijker om toelatingen van de verschillende
openbare besturen te verkrijgen. Het bestuur besloot om alle
verwijzingen naar rallysport te vermijden en veranderde de naam van de
club in Oriëntatie Club Midden Brabant
O.C.M.B.
Oktober 95 kwam
er wegens onoverkomelijke meningsverschillen een breuk tussen VAS en ACMB
met het gevolg dat onze club samen met een gelijkgestelde club (Altena)
in het Antwerpse in december 95 de Vlaamse Oriëntatie Sportfederatie
oprichtte. We begonnen met een sluitend reglement op te stellen zodanig
dat er, op dat gebied, meer gelijkvormigheid in de verschillende ritten
kwam.
Nu wij door VAS als
een piratenclub werden omschreven verloren wij een deel van onze leden,
voornamelijk zij, die ook actief waren in andere autosportdisciplines
en hiervoor een vergunning nodig hadden, zij mochten, op
straffe van schorsing van de vergunning, niet deelnemen aan onze
ritten.
1996: Stonden
er maar liefst 6 OCMB
ritten op de kalender. Onze club bleef zich inzetten op alle vlakken
van de provinciale-, nationale-
en internationale autosport, de hulp van OCMB
werd door menige inrichters van rally’s zeer gewaardeerd, zelfs het
begeleiden van een motorrit met ruim 300 motards
stond op onze activiteitenkalender, stilaan kreeg onze club een zeer
goede naam.
We gingen ook
deelnemen aan ritten in Nederland, en dat was toch nog wat anders.
1997: Een
rustig jaar, we verfijnden ons VOSF reglement verder. Lid zijn
van OCMB had zo
zijn voordelen wij reden zowel VAS als VOSF ritten zo’n 22 per jaar
in binnen en buitenland. Geweldig
………….
23 augustus: de
eerste OCMB BBQ,
bij den Robby en ……. Wat een succes
ruim 100 eters.
1998:
1 juni ging er een
oefenrit door in St.Jozef Olen
ingetekend door iemand die we nog gaan tegenkomen binnen de club, de Nick,
iedereen was het erover eens, hij kan het.
Voor het eerst waren
er weer contacten met VAS over een eventuele samenwerking MET hen.
1999: Nadat
er aan de top VAS een grote schoonmaakbeurt was geweest kwamen ze tot
het besluit dat datgene wat OCMB
al jarenlang had bepleit inderdaad het juiste was. Nadat ze voor al
onze grieven een oplossing hadden gevonden, kwamen we overeen dat we
echter, zonder onze eigen federatie op te doeken, weer toetraden tot VAS.
Door omstandigheden
moest onze voorzitter Lowie Mens er de brui
aan geven, zijn plaats werd ingenomen door de ondervoorzitter, Robby
Walschaers en diens plaats werd ingenomen
door Nick Aerts
OCMB
had zich een zeer goede reputatie opgebouwd op het gebied van de
kleurenstafkaarten welke voor een groot stuk de verdienste was van Nick
die als hydronautoperator een zeer grote
kennis heeft van kaartbewerking.
Was ook het jaar
dat Wilfried Leys
werd verkozen tot voorzitter, van Pak Brabant
een zeer grote stap voor een club die ooit door sommige mensen van raad
van beheer van VAS als een piratenclub werd bestempeld, verder zaten er
nog leden in verschillende functies binnen VAS.
2000: Het
was een goed jaar wij bouwde verder aan het imago van OCMB
de club werd meer en meer gevraagd bij initiatieven van andere clubs,
controles, rekenbureel, tijdopname, start/finish - wagenpark bemannen,
noem maar op de harde kern van OCMB
was altijd bereid om te helpen.
OCMB
wint voor de eerste maal het interclubkampioenschap van PAK
Vlaams Brabant, het bestuur is daar zeer fier
op.
2001: Verder
op de ingeslagen weg tot ieders tevredenheid, Wilfried
werd opnieuw verkozen als Pak
voorzitter. Steeds meer leden begonnen een young
timer of een oldtimer klaar te maken om deel te nemen aan rittensport
en regelmatigheidsritten..
Meedere
piloten, co-piloten en rallyteams uit de
andere disciplines rally, rallysprint en slalom,
kozen voor een lidmaatschap bij OCMB.
OMCB
wint voor de tweede maal het interclubkampioenschap van PAK
Vlaams Brabant.
2002: Moeilijk
jaar voor rallyorganisatoren door het steeds strenger worden van de
wetten, gelukkig valt het op het gebied van de rittensport nogal mee.
Ons leden aantal zit weer in de lift.
In maart moest ons
clublokaal zijn deuren sluiten, wij op zoek en we vonden onze nieuwe
stek Taverne “ENSOR” waar we nog steeds elke 3de
maandag van de maand vergaderen
OMCB
wint voor de derde maal het interclubkampioenschap van PAK Vlaams
Brabant.
2003:
Tien jaar OCMB
nooit gedacht dat we het zolang zouden volhouden . In ons jubileumjaar
besloten we om met alle inrichters een éénmalige rit op touw te
zetten met daaraan een uitgebreid feestmaal te koppelen , de Brabant
Classic Toer werd zeer gesmaakt door de deelnemers . Dit gegeven
sterkte onze secretaris om eindelijk werk te maken van een reglement
voor een nieuw soort rit die het oriëntatie,en regelmatigheids rijden
samen zou brengen.
OCMB wint voor de 4e maal
het interclubkampioenschap van PAK Brabant.
Ons
lid Buelens Pascal slaagt er in om zowel het club-, Pak Brabant- als
het Vas kampioenschap te winnen
2004: Het reglement van onze secretaris is unaniem goedgekeurd
door Vas en er word gestart met een volwaardig kampioenschap de VAS
Classics. Dit bestaat reeds uit een 6 tal ritten, waaronder onze
Grensrit , elke rit is meer dan 200km lang .
Nog
steeds richt OCMB
drie ritten in ,de Grensrit , de Duvelrit en de Begijnenrit, maar
stilaan begint de behoefte aan nieuw inrichtersbloed zich meer en meer
te manifesteren.
Er worden de eerste stappen ondernomen tot een toenadering met B.F.O.V.
OCMB
wint voor de 5e maal het interclubkampioenschap van Pak
Brabant en Buelens Pascal is weerom Vaskampioen.
2005: Dit
jaar zijn er een paar veranderingen doorgevoerd,
zo werd de Duvelrit van de kalender afgevoerd en kwam er een
nieuwe VAS classic proef bij, het eerste jaar nog meetellend voor het
PAK kampioenschap.
De inrichter Jos Laureyn is tevens de voorzitter van de MG Club
Limburg.
Er
werd tevens beslist om de VOSF-federatie te ontbinden om de eenvoudige
reden dat er niemand was die er de nodige tijd kon of wou voor
uittrekken, ergens wel een spijtig gebeuren. In de plaats van VOSF werd
de Flanders Interclub Challenge (FIC) opgericht wat een kampioenschap
is tussen Altena, Titanic, Crrt, Cameleon en OCMB.
VAS
kampioen werd weer Buelens Pascal.
Binnen
de club word er ook een OCMB Road Cup opgezet
door onze voorzitter naar aanleiding van de 10e
Begijnenrit er doen 8 ritten verspreid over het hele jaar mee waarvan
er 5 effectief tellen. De winnaars
zijn het team Jerry Hamers – Liliane Claes
Of
er nog een vervolg komt van deze Road Cup zal 2006 ons vertellen.
2006:
Het
is een rustig jaar geworden zonder veel hoogte punten , wij hebben nog
steeds onze 2 classics (de Grensrit , de 3 provinciën classic) en 1
rittensport (de Begijnenrit) organisaties.
Er
worden steeds minder rittensport proeven ingericht en alsmaar meer
classics omdat deze gemakkelijker zijn , je moet maar één klasse
inrichten een zeer
spijtige evolutie.
Het 2e jaar dat de
Road Cup wordt georganiseerd is de winnaar Tips Eddy. Er is wat minder
strijd binnen de verschillende klassen omdat verscheidene teams wat
minder wedstrijden hebben gereden.
OCMB
wint voor de 7e maal het Pak Vlaams Brabant
Interclubkampioenschap.
Het team Walschaers R – Tips E wint het Classic kampioenschap zowel
bij PAK Brabant als VAS, Tevens worden ze eerste oldtimer.
Er word voor de 2e maal
een lesrit “ De Doenker Weggetjes “ ingericht in samenwerking
met de Limburgse MG Club wat er volgend jaar mee gebeurt moet
nog bekeken
worden.
Disclaimer
|